‘Ha Samme!’
Mama staat bij het hek van het schoolplein als Samme uit school komt. Ze pakt zijn hand vast en samen lopen ze naar huis.
‘Hoe was het op school?’ vraagt mama.
In Hoe was het op school Samme? begint bijna elk verhaaltje (het aardige van herhaling is natuurlijk dat je er ook eens van af kunt wijken) met precies die alinea. Verhaaltjes met herhaling, daar houden kleuters van. En ik ook trouwens. Anke Kranendonk schreef verhalen voor kleutertijdschrift Bobo, gebundeld in Hoe was het op school, Samme?, die op dat principe geënt zijn. Elke dag begroet Sammes moeder haar zoontje met dezelfde zin. Maar… voor Samme ziet geen dag er hetzelfde uit. Met veel fantasie vertelt hij over wat er in de klas gebeurde. Zijn klas ging naar het bos en zag kabouters en heksen – en de juf werd een fee. Een tovenaar toverde de kinderen naar Parijs. Er zaten wel honderd muizen in de klas. De juf was weggelopen omdat ze de kinderen niet meer leuk vond.
Superleuk boek dus voor kleuters – en al vind ik het Bobo-figuurtje niet zo bie, van zulke verhaaltjes mogen er meer komen in of buiten de Bobo.
Van 18 tot 28 januari 2012 zijn het de Nationale Voorleesdagen. Omdat ik zelf een passie heb voor voorlezen, beschrijf ik hier tot 28 januari enkele van mijn favoriete voorleesboeken. Lees ook mijn kinderboekenrecensies, geschreven in het kader van de Nationale Voorleesdagen, het Jaar van het Voorlezen en Kinderboekenweken hier en hier.
Anke Kranendonk, Wilbert van der Steen (illustr.), Hoe was het op school, Samme? Voorleesverhaaltjes; Tilburg: Uitgeverij Zwijsen, 2006; ISBN: 90 5647 851 6